Project Description

Reklamen är livsfarlig

Stockholm: Bonniers 1957. Ny upplaga Stockholm: Melbi 1994.
Ny upplaga Stockholm Pocky 2001.

”Vi hade ingenting, Vi behövde säng förståss och köksbord, stolar, dammsugare, köksredskap, glas och porslin — kort sagt: ALLT.

Dessutom försökte marknaden pracka på mig en massa saker som jag inte behövde.

Mattor, gardiner, soffa, en hel livsstil  —  soffans livsstil.

Jag ville ha tid, Tid att skriva, tid att tänka, tid att älska, tid att leva,

Jag ville inte vara tvungen att tjäna pengar för att betala av på en soffa.

Jag ville inte sälja liv för att köpa soffa.”

 
 

Om Reklamen är livsfarlig:

Nina Björk i DN 19/8 1999:
”Drygt 10 år före Haugs ‘Kritik av varuestetiken’ skrev Sven Lindqvist ‘Reklamen är livsfarlig’, där han kritiserar och gestaltar några av de fenomen som Haug senare kom att teoretisera kring. Att i dagens designvansinniga klimat läsa Lindqvists ‘stridsskrift’, för att låna bokens undertitel, är som att bada i en frisk fjällbäck. Varför har den inte fått några efterföljare i vårt land?”